Det finnes enormt mange muligheter for å gjøre SEO enklere ved ulike verktøy. Vi i SEO Partner har laget en liste over ulike verktøy som du kan bruke for å bli bedre på SEO. Om du heller vil ha veiledning og hjelp så kontakt oss gjerne!
Nybegynner guides
SEO
01. SEO Partner – Hva er SEO?
02. SEO News Roundup
03. Beginner’s Guide to SEO
04. ContentKing Academy
05. hreflang Guide
06. Google’s SEO Guide
07. Bing Webmaster Guide
08. How Google Works by paul Haahr
09. How Google Works for JS Heavy Sites
10. About URLs, Lazyloading, etc
11. Javascript SEO Playlist
12. Plato Web Design SEO Guide
13. How Search Works
14. The Anatomy of a Perfect Web Page
15. How Google Crawls a Web page
16. Webmaster Guidelines
17. Beginner’s Guide to Link Building
18. Google Quality Rating Guideline
19. Microsoft Excel for SEO’s
20. Google Penalty Removal
21. Web Performance 101
22. Guide to Website Speed Optimization
23. Log File Analysis for SEO
24. Creative Link Building Ideas
25. Mobile Measurement Glossary
Markedsføring
01. Facebook Blueprint
02. Google Digital Garage
03. How to Start a Startup
Ranking Factors
01. Search Engine Ranking Factors
02. Periodic Table Ranking Factors
03. Northcutt Google Ranking Factors
Site Audit
01. MorningScore
02. SiteProfiler
03. SEMRush
04. SEO Site Checkup
05. Moz On-Page Grader
06. SiteGuru
07. Browseo
08. SEOMator
09. WooRank
10. Varvy
11. ryte
12. Raven Site Auditor
13. Silktide Nibbler
14. Rocket Validator
15. Tenon.io
16. DareBoost
17. thruuu
Mobile Audit
01. Mobile Friendly Test
02. Mobile First Index Checker
03. Mobile-First Audit
04. Mobile Moxie Device Emulator
05. Mobi Ready
Penalty Checker
01. Enhanced Google Analytics Annotations
02. Website Penalty Indicator
03. Panguin Tool
Site Crawlers
01. ContentKing
02. Screaming Frog SEO Spider
03. Jetoctopus
04. Netpeak Spider
05. Sitebulb
06. DeepCrawl
07. Botify
08. OnCrawl
IA Audit
01. Whimsical
02. Octopus.do
03. MindMup
04. MindMeister
05. DYNO Mapper
06. MindNode
07. XMind
08. Rarchy
A/B Testing
01. Omniconvert
02. Google Optimize
03. Optimizely
04. Visual Website Optimizer
05. AB Tasty
SEO A/B Tests
01. SanityCheck
02. DistilledODN
03. RankScience
04. RankSense
05. SEO Testing
06. Updatable
07. a/b rankings
08. Spark
Ads / Annonsering
01. Google AdSense
02. Google AdWords
03. BuySellAds
04. Facebook Ads
05. Twitter Ads
06. Pinterest Ads
07. Reddit Advertising
08. Outbrain
09. SyndicateAds
10. Zemanta
11. AdEspresso
12. LinkedIn Advertising
13. Waze Advertising
14. Quora
Submission
01. Quuu
02. Startup Lister
03. Instaaa
04. Promote Hour
Inspiration
01. Native Advertising Examples
02. Moat
03. Adbox
04. Unicorn Ads
DIY Tool
FAQ – Ofte stilte spørsmål om SEO
Hvorfor SEO?
Fordi SEO er metoden, må du være synlig i den største markedsføringskanalen på nettet. Med SEO får du organisk trafikk der du ikke betaler for klikkene du får. Med andre ord, SEO er en investering i nettstedet ditt og virksomheten din som potensielt kan skape bedre avkastning (Return On Investment) sammenlignet med betalt annonsering.
Hvor raskt virker SEO?
Noen verktøy i SEO kan skape økt organisk trafikk fra Google på få timer etter implementering på nettsiden. Andre SEO-tiltak tar fra noen dager til flere uker før de fungerer. For å få full effekt av SEO, både på kort og lang sikt, må alle nivåer av SEO-pyramiden være involvert i en kontinuerlig optimaliseringsprosess.
Hva er linkbuilding?
Linkbuilding er forskjellige metoder i SEO for å få hyperkoblinger fra URL-er på andre nettsteder for å peke på URL-er på nettstedet ditt. Relevante hyperkoblinger er viktig når du trenger nettstedet ditt for å rangere høyt i søkemotorer som Google.
Hva er SEO-tekster og SEO-artikler?
SEO-tekster er tekster eller tekstbiter skrevet med det formål å få sider på nettsiden din rangert høyt på Google når målgruppen søker. SEO-artikler er betegnelsen på innholdsformatet “artikler”.
Hva betyr content?
Content er det engelske ordet for innhold. I arbeidet med SEO dekker content alt fra tekster og videoer til PDF-filer, filer, grafikk og mer. I vid forstand er innhold alt en landingsside inneholder på nettsiden din.
Hva er en landingsside?
En landingsside (eller landing page) er i SEO betegnelsen for URL-en der en bruker “lander” etter at de har klikket på et søkeresultat i f.eks. Google.
Hvordan kommer min nettside øverst på Google?
Du får nettsiden din rangert på toppen av Google ved hjelp av SEO (Search Engine Optimization) eller Google Ads. SEO er den organiske veien til plasseringer der Google Ads (det ble kalt i “gamle dager” Google AdWords) koster deg penger hver gang noen klikker på annonsen din.
Hva er en SEO-konsulent?
En SEO-konsulent er en konsulent som spesialiserer seg på SEO (Search Engine Optimization). Du kan ansette en SEO-konsulent på frilansbasis som fast ansatt, eller du kan ansette en SEO-konsulent gjennom et SEO-byrå.
Hva er en SEO-spesialist og en SEO-ekspert?
En SEO-spesialist er en SEO-konsulent som har mellom 5 og 10 års yrkeserfaring innen SEO. Og en SEO-ekspert har mer enn 10 års yrkeserfaring innen SEO.
Hva koster SEO?
Her i Norge koster SEO vanligvis mellom 800 kr og 1.900 kr per time. På SEOpartner.no er timeprisen 1490 kr, og en hel dag med SEO som en del av en vekstavtale koster fra 7 500 kr.
Hvilen søkemotor er best?
Målt utelukkende etter popularitet, i skrivende stund, er Google den beste søkemotoren. De beste alternativene til Google er DuckDuckGo, Bing og Yahoo !.
Hva skal en god nettside inneholde?
En god nettside skal inneholde det innholdet, inkludert tjenestene eller produktene som din ideelle kunde og målgruppe krever. Med SEO og søkeordanalyse får du et skarpt fokus på din ideelle kundes etterspørsel og kan derved møte behovene med relevante produkter og innhold.
Hvor lange skal teksten være?
Teksten din bør være lengre enn konkurrentenes tekster. Men en ting er lengden på en tekst målt i antall ord, noe annet og mer fortellende for tekstens kvalitet er tekstdybde.
Hva er tekstdybde innen SEO?
Tekstdybde er et begrep for at teksten er av høy kvalitet fordi den oppfyller målgruppens søkeintensjon. Tekstdybde kan bestemmes med avansert semantisk analyse av om teksten adresserer emnene det søkes etter. I SEO er målet at teksten din skal ha bedre tekstdybde enn alle konkurrentene på side 1 i Google.
Hva er Google Search Console?
Google Search Console er et gratis program fra Google som gir en oversikt over nettsidens tilstedeværelse i Googles søkeresultater. Du får også verktøy som kan hjelpe deg med feilsøking og optimalisering av nettsiden din.
Hvordan lager man linkbuilding?
I SEO kobler du link ved hjelp av flere metoder og innsats, inkludert oppsøkende og PR.
Hva er lenker?
En lenke (også kalt en hyperkobling) er en referanse til en URL (Uniform Resource Locator) eller i det vanlige kalt en URL som kan følges ved å klikke. I SEO brukes interne lenker og eksterne lenker til å gi verdi til sidene du vil ha rangert høyere i Googles søkeresultater.
Hva er HTTPS?
HTTPS står for Hypertext Transfer Protocol Secure og er en kryptert versjon av HTTP. HTTPS kan forhindre såkalte “man in the middle”-angrep, ettersom forbindelsen mellom brukere og sider er bedre kryptert. I SEO er HTTPS et rangeringssignal hos Google, og med dette verktøyet kan du teste om sidene dine er riktig kryptert.
Hvordan lager man søkeordanalyse?
Man gjør en søkeordanalyse ved å analysere søkedata fra forskjellige kilder, inkludert kilder som Google Search Console, Google Keyword Plans og Semrush. Målet med søkeordanalyse er å få øye på optimaliseringspotensialet på eksisterende sider og å identifisere nye potensielle sider som må opprettes.
Hvorfor er blogg viktig for SEO?
En blogg er et viktig verktøy i SEO, som med en blogg skaper du et perfekt sted for artiklene dine. Og artikler er viktige ettersom de kan tiltrekke seg mye organisk trafikk fra Google som du kan gjøre om til kunde-, salgs- og innholdsklynger som gir verdi til produktsidene dine.
Hva er backlinks?
En backlink er en lenke plassert på en URL i et annet domene enn ditt eget. For å være synlig på viktige søkeord i Google, trenger du tilbakekoblinger.
Hva er godt innhold?
I SEO er innhold alt du har på landingssidene dine, inkludert tekst, video, lyd, bilder osv. Og med “godt” innhold, må du opprette innhold som har større “dybde” enn innholdet plassert på side 1 på søkeresultater på Google.